9. elokuuta 2016

Ilta Busanissa

Koreassa ollessani tein viikonloppumatkan Busaniin. Olin haaveillut matkasta jo edellisellä Korea -matkalla (siis tuona 9 kuukautena, jolloin olin koreaa opiskelemassa), mutta raha oli pieni ongelma. Vaikka nytkin olin budjettimatkalla, niin semitarkasti olin budjetoinut ja suunnitellut Busanin matkan ohjelmaan. Tällä kertaa matka tuntui myös järkevältäkin tehdä, sillä korealainen ystäväni Seoulista oli muuttanut Busaniin vuoden työsopparin perässä - ja soppari oli loppumassa silloin, kun Busaniin saavuin. Sain yöpyä hänen luonaan, joten aika hyvinhän se meni!

Busaniin matkasin viiden tunnin matkan junalla (nopeampiakin vaihtoehtoja oli, mutta budjetissa oli pysyttävä). Busan on siis Korean eteläpäässä sijaitseva merenrantakaupunki if someone didn't know. Samalla myös Korean toiseksi suurin kaupunki.


Juna oli perillä noin seitsemän maissa illalla. Viestittelin ystäväni kanssa, että missä nähdään. Hän kysyi, olisiko okei, jos mentäisiin syömään ja hän kutsuisi kavereitaan mukaan. Ja tottahan toki se kävi minulle!

Sompailin metron kanssa ensin väärään suuntaan (yep yep...), kunnes pääsin oikeaan suuntaan ja löysin ystäväni. Mentiin ruokailemaan mahtavaan unlimited BBQ 삼겹살 -paikkaan.


Ilta venyi pitkälle, ja jossain vaiheessa paikalla oli 10 korealaista ja minä. Pari jätkää olivat korealais-amerikkalaisia, ja toinen oli juuri saapunut jenkeistä Busaniin - siis kirjaimellisesti oli laukkujensa kanssa siinä lentokentältä tulleena.


Eräällä korealaisella tytöllä oli tällainen meikkilaukku. Pakkohan siitä oli kuva näpsäistä.

Oli hauska ilta, vaikka kommunikointi olikin mitä oli. Puolet osasi englantia, puolet ei. Minäkään en hirveästi koreallani loistanut, mutta ymmärsin jonkin verran. Monesti kuulin, kuinka joku harmitteli ja pyyteli anteeksi, ettei osannut englantia puhua ja että minulla on nyt varmaan sen vuoksi vaikeaa olla. Ja minä sanoin, että älkää olko pahoillanne - minusta on ihanaa kuulla koreaa, vaikken läheskään kaikkea ymmärrä.

Ilta jatkui tosiaan myöhään, ja oltiin kolmessa eri paikassa. Viimeisenä oli tietenkin karaoke, minne tilattiin taas ruokia ja juomia.


Kello oli ehkä kolme, kun enemmän ja vähemmän hiprakassa otettiin taksi allemme ja suunnattiin ystäväni luo. Selvisi, että ystäväni asui kahden muun tytön kämppiksenä ja asunto sijaitsi kerrostalossa, minkä rooftopilta oli huikeat näkymät!



Oli siis tosi hyvä idea kiivetä ylös hiprakassa. Kuvistakin tuli oikein selkeät ja näin... 

Ei kommentteja: